Днес

Медиите на близки до Орбан в Северна Македония трупат приходи, но без желания ефект

Медиите на близки до Орбан в Северна Македония трупат приходи, но без желания ефект

© Reuters

Европейската комисия отговаря на въпросите, породени от придобиването на медии от компании, свързани с унгарската упръвляваща партия „Фидес“, в Северна Македония и Словения в момент, когато те, макар да трупат приходи в региона, не ангажират толкова внимание, колкото местни конкуренти на пазара.

Това разказва Балканската мрежа за разследваща журналистика в публикувано наскоро разследване.

Последната такава сделка бе купуването на държавно контролираната словенска „Планет ТВ“. За новия собственик, TV 2 Média Csoport Zrt, се твърди, че е със съиздател Йожеф Вида – един от най-богатите унгарци, описван като част от бизнес кръга около управляващата „Фидес“. В Словения експанзията започва с покупката на на словенската „Нова24ТВ“ от три компании от Будапеща – „Ридикул“, „Рипощ“ и „Модърн медия груп“. Година по-късно други две компании придобиват акциите им, след като са създадени в същия ден от същия адвокат. Сред собствениците им са Петер Шац и Агнеш Адамик (по-късно сменил името си на Агнеш Ковач), работили за унгарската държавна радио- и телевизионна компания, в същия бизнес участва Арпад Хобон, съсобственик на „Модърн медиа груп“.

Става дума за телевизия, в която съсобственици са членове на управляващата Словенска демократическа партия. Премиерът Янез Янша, който оглавява партията, е сред главните съюзници на унгарския премиер Виктор Орбан. За същата инвестиция има данни, че е станала с поддръжката на Карой Варга, милиардер, чиито строителни компании са сред получилите най-много обществени поръчки от унгарското правителство през последните години. След тази сделка Петер Шац получава чрез своя компания мажоритарен дял в „Нова обзоря“, компанията, издаваща „Демокрация“ – политически ежеседмичник, също на управляващите в Словения.

„Върхът на айсберга“

Междувременно Шац и Адамик инвестират в медии на приближени до бившия премиер Никола Груевски в Северна Македония – Груевски, избягал в Унгария, също е съюзник на Орбан. Сайтове като „Денешен весник“, „Курир“, „Вистина“, „Република“, „Нетпрес“ и телевизия „Алфа“ също се оказаха унгарска собственост. Някои наблюдатели са притеснени, тъй като в Унгария „Фидес“ е враждебна към независимите медии и се опитва да заглуши критичните гласове.

Това бе и причината четирима евродепутати – Кати Пири, Таня Файон, Тонино Пикула и Андреас Шнайдер – да изпратят списък с въпроси до Европейската комисия за тези медийни инвестиции и дали те представляват вмешателство в демократичния процес на Балканите. На дебат в пленарната зала на европарламента заместник-председателят на комисията Вера Йоурова каза, че Брюксел следи ставащото в Северна Македония и в доклада от 2020 г. призовава за по-голяма прозрачност за медийната собственост заради риска от незаконната ѝ концентрация. Родената в Унгария Кати Пири обаче отиде по-далеч и заговори за международна операция за намеса в други държави в подкрепа на медии, поддържащи Янша и Груевски. По думите ѝ ситуацията в двете държави е „върхът на айсберга“ и, дали в Брюксел, Любляна или Скопие, Орбан иска само да работи срещу единството на ЕС.

Евродепутатът Балаж Хидвеги от „Фидес“ обаче опроверга това с думите, че инвестициите на унгарски компании са само с търговска цел и се основават на възможността за свободно движение на капитали в ЕС. Според редактора на словенската „Демокрация“ унгарските инвеститори действително „са тук само заради парите“. Разследването на БИРН потвърждава, че приходите им в двете държави са над 10 млн. евро (3 млн. в Северна Македония и 7.3 млн. – в Словения), но влиянието им, изследвано от консултанската компания „Бакамо“, е по-малко от това на конкуренцията по теми като ЕС, Русия, Китай или за самия Орбан. Единственият относителен успех е в историите, свързани с миграцията и ЛГБТ общността.

Работата на „Бакамо“ показва, че читателите на „свързаните с Орбан медии“ (това понятие се използва условно за унгарските инвестиции) са по-малко ангажирани със съдържнието им в социалните мрежи от това на останалите медии. „По-високата степен на ангажираност означава, че статиите в „несвързаните с Орбан медии“ получават повече харесвания и са по-споделяни в социалните мрежи“ въпреки усилията на унгарските медии, заявяват от „Бакамо“.

„Свързаните с Орбан медии произвеждат много повече съдържание от несвързаните с Орбан. Действат почти като спам в опит да си осигурят видимост,“ показва изследването.

В Словения все пак тези медии предизвикват много по-разпален дебат в мрежите, посочва анализът.

Сериозна печалба

Промяната в печалбата на „унгарските“ медии е лесно установима.

Македонската „Алфа“ е с печалба около 27 400 евро през 2017 г. и 485 хил. През 2019 – с 640 хил. евро. За сравнение, най-гледаната телевизия „Сител“ бележи спад – от 770 хил. през 2017 г. до 462 хил. през 2019-а. Увеличават се и приходите на компанията, собственик на „Курир“, „Денешен“ и „Вистина“ – трикратно през 2018 г. в сравнение с предходната.

Това се забелязва и в Словения – NTV24 почти е удвоила резултата, от 778 хил. през 2017 г. до 1.76 млн. през 2019-а. „Планет“, която до 2018 г. е словенска собственост с много повече зрители от NTV24, губи милиони през същата година. Издателят на „Демокрация“ „Нова обзоря“ достига приходи през 2018 г., каквито не е имал от 20 г., а е купен от Петер Шац година по-рано. Главният редактор на „Демокрация“ Йоже Бишчак защитава антиимиграционната, антимюсюлманска и антилевичарска редакционна политика, пораждаща дискусиите, описани от „Бакамо“, просто като начин да „се продават списания и кликове“.

Откъде са парите

Според предишни публикации на БИРН обаче има въпроси за източниците на тези средства. Например малки компании като унгарската „Оливери“, продаваща зехтин, или „Бонярт“, продаваща домашна украса, както и „Скин дилайт“, козметична компания, са сред най-големите рекламодатели в „унгарските“ медии в Северна Македония, макар да не продават нищо в страната. В резултат на рекламните договори се породи и интересът на полицията в Словения и Северна Македония, пише още БИРН.

Освен че от 2018 г. (когато Янша не бе на власт) се разследват „определени медийни компании“ в Любляна, предишното правителство създаде специална парламентарна комисия, разследваща твърденята за нелегално унгарско финансиране на кампанията на Демократическата партия за изборите през същата година през същата година. Коалицията около Янша, поела властта през март тази година, обаче замени председателя на комисията и тя не е особено активна оттогава. Според словенската полиция към 23 ноември разследването продължава.

Междувременно македонската финансова полиция е предявила обвинения срещу Петер Шац за укриване на данъци. По данни на БИРН има информация за незаконно обогатяване и то включва и компанията му, мажоритарен собсвеник на „Алфа“. Шац не е декларирал приходи в размер около 190 хил. евро и е нанесъл вреда на бюджета на Северна Македония в размер 19 хил. евро. Разследването продължава, подаден е и иск за замразяване на активи на друга негова компания по подозрения, че прехвърля потенциално незаконно придобити средства от Словения и Унгария, макар официалната мола да не е удовлетворена. Според полицията въпросната втора компания, „Таргет медия“, се използа „само за да бъдат прехвърляни към „Алфа“средства директно от чуждестранни юридически лица“ без служители и със съмнителни източници на приходи.